my music

الأربعاء، 12 مارس 2008

ذهول و ملل و ياس مع انفجار داخلي

مش عارفه ليه بقالي كتير فعلا ما كتبتش
تقريبا مع بداية الدراسه مره تانيه و الروتين اليومي السخيف
حاسه ان يومي كله جري ورا محضرات و معامل الصبح و نوم فانتظار من غير فايده و نوم تاني
بس نهاري مش هو مشكلتي القاتله اليومين دول بالعكس، انا حاسه ان الترم ده افضل من اللي فاتوا
اللي فعلا بيعذبني هو الليل اللي لاول مره بقيت احس انه تقيل جدا على قلبي و بتمنى انه يمر بسرعه
مع اني طول عمري بقول اني كائن ليلي!
الليل كله انتظار انتظار و انتظار لشخص عمره ما بيجي و حتى لو جه
يعني كان وجوده غير حاجه؟! ابدا
بدات افقد الثقه في كل حاجه.. حتى في عقلي و قدرتي على التغلب على قلبي اللي موديني ورا الشمس..
اكتر من مره افتح المدونه و اقرر اني اكتب حاجه جديده
اكتب كلمتين
تلاته
سطرين
و امسحهم و اقفل المدونه خالص
مش عارفه و لا قادره اكتب و لا اتكلم
بس النهارده و رغم ان مفيش اي حاجه اتغيرت من الروتين اليومي
حسيت اني عاوزه اكتب بجد
يمكن لاني قرات شويه من رواية نون لسحر الموجي اللي برضو بقالي كتير سايباها و معرفش ليه..
و امبارح رجعت بعد غياب طووويل جدا للرسم
اخيرا رسمت يا جدعان
حسيت بعدها اني قابلت صديق قديم بحبه اوي و بقالي سنين ما شفتوش
شكله اتغير و انا كمان اتغيرت
بس لسه جميل زي ما هو

زي ما يكون الرسم و القراءه خرجوا شحنه كانت جوايه كاتمه على نفسي و حابسه الكلام جوه و مانعاه من الهروب..
اديني رجعت و اتكلمت و يا ريت ما كنش ازعجتكوا و يكون عدم وجودي كان افضل و لا حاجه!!! اياكم

هناك 8 تعليقات:

Esraa Hamed يقول...

انا كمان بقالي كتيييير مكتبتش و كل ما احاول اكتب معرفش من فترة قريبة جداااااا كنت ممكن اكتب حاجتين تلاتة في اليوم
بردو نفس الاضطراب الداخلي ده حسة كده الدنيا كلها ملخبطة شوية

بس برجع تاني و اقول احنا اللي بنقنع نفسنا بحالات معينة فبنعيش فيها بارادتنا او يمكن بنعيّش نفسنا فيهامن غير ما ناخد بالنا و لازم تاني نرجع و نقتنع ان مفيش حاجة تستاهل و نعمل كده وقفة - زي ما بسميها دايما- و نطلع كووول الحاجات اللي مضايقانا و نرميها بعيد و ساعتها بس هنقدر نرجع زي زمان
و نكتب تاني زي زمان

انا مبسوطة اوييييي بمدونتك يا هاجر يمكن عشان حساكي بتكتبي اللي انا عايزة اقوله انا كمان بس بجد طالما الرسم بيبسطك اعدي ارسمي كل يوم و اعملي اي حاجة تخليكي مبسوطة هو احنا يعني هنعيش كام مرة

علي رأي د/ابراهيم الفقي
عيش كل لحظة كأنها اااخر لحظة في حياتك

معلش طولت عليكي
و اتمني قريب جدااا الاقيكي نزلتي حاجة تانية جديدة و متغيبيش كده تاني

سلااااام

LOST يقول...

ربنا يخليكي يا اسراء بجد.. دايما رافعه من روحي المعنويه :D
عارفه في واحده صاحبتي لفتت نظري مره اني دايما شايله هم الناس اللي حواليا و همي.. مش عارفه ده عيب و لا ميزه

غير معرف يقول...

سلام عليكي يا هاجر
دي اول مرة بدخل العالم بتاعك و مش هقول انها مجرد مدونة لكن لانها اتعملت عشان تعبر عن اي شئ و كل شئ جواكي فهي العالم بتاعك ..
بجد يا هاجر كل احساس الاحباط و الملل و التعب اللي انتي بتحسي بيه
اظن من كلامك انك بتقري كتير و تكتبي كتير كمان و دي حاجة جميلة لان من خلالها ممكن تقولي و تعبري عن تعبك و بكده بيقل التعب لما بتقولي عن اللي جواكي وجمال المدونة ان مش لازم ترتبي كلامك ..اي لخبطة جواكي خرجيها باي صورةو باي كلام تترتاحي انك تقوليه...
علي فكرة رواية نون انا سبقتك و خلصتها :)
جميلة اوي الرواية لكن نهايتها ممكن نختلف عليها ..مستنية اعرف رائيك عليها مفصلا :)
بس فعلا اي حالة ضيق انتي حاسة بيها اكتبي و عبري عن اللي جواكي حتي لو حسيتي ان محدش هيفهم كلامك ..اكتبيه ..و بعد فترة ممكن تكتبي بوست تاني و تكوني اهدا جواكي و تعرفي تتكلمي بوضوح
...
علي فكرة انا مش بقول الكلام ده من فراغ بس فعلا شغل الكلية يخنق و الوقت تقيل لك اشغلي نفسك بحاجة تحبيها ..
يا ستي خلينا نخلص الرواية و لو بتحبي القراية اوي اديكي ليستة بروايات هتعجبك :)
بس انتي متضايقيش كده :)
,,,,
فرحانة جدا اني بزورك لاول مرة و مستنيا اسمع عنك اخبار حلوة
:)
سلام يا جميل
مها

LOST يقول...

والله يا مها انا اسعد بزيرتك و بكلامك و تشجيعك..
انا فعلا دايما بحس ان كلامي مش مترتب و ان ممكن ناس كتير ما تفهمش
لكن بصراحه مش بحاول ارتبه لاني في الاول و في الاخر مش طالبه و لا ناويه اني اكون كاتبه و لا حاجه انا بس بكتب بدل ما اقف قدام المرايه و اكلم نفسي و ممكن اتجنن في الاخر :D الكتابه ارحم..
نون انا دلوقتي في الجزء الاخير هي جميله فعلا و القمر فيها شدني اوي لاني بجد بحس ان في ارتباط غريب بيني و بين القمر،لكن في حاجات كده مش عجباني، و ان شاء الله لما اخلصها هنشوف فيها ايه النهايه :D
و على فكره يا رييييييت فعلا تبعتيلي اللسته دي..
و اتمنى تزوريني مره تانيه

داليا محمد يقول...

اااااااااااااااااااه دوسى على الجرح دوسى انا مش بس مش قادره اكتب انا فقدت النطق ياهاجر:(((

LOST يقول...

ههههههههه معلش يا داليا.. ان شاء الله نبقى كويسين قريب يا رب ;)

عمو احمد يقول...

يابختك انك عندك حاجه تانيه بديل الكتابه بتعرفى تفرغى فيها احساسك وتقتلى بيها الروتين
كتير اوى اتمنيت انى اكون باعرف ارسم
بس عارفه انا لو جالى الاحساس ده برضو حاكتب,بتهيالى الوقت ده هوه الى خلانى اعمل المدونه

LOST يقول...

عمو احمد:
مبسوطه جدا بتواجدك هنا..
الرسم ده فعلا وسيله جميله جدا لتفريغ الشحنات السلبيه و الاجابيه برضو..